Jeugdland hofleverancier van activiteiten Zomerpaspoort Alblasserdam; nieuwe huisstijl en site

Ga naar:

Met 25 activiteiten is Jeugdland Alblasserdam deze zomervakantie opnieuw de grootste aanbieder van activiteiten voor het Zomerpaspoort Alblasserdam. Honderden kinderen zullen de komende weken deelnemen aan de vele activiteiten die voor hen in het dorp worden georganiseerd. Verder heeft Jeugdland een nieuwe huisstijl gesponsord gekregen van oud-bestuurslid Gerben Verhaar. Door Sander van den Ende is er met een bijdrage van de SNS- bank een nieuwe website ontwikkeld.

Ander concept, zelfde doel

Hoewel het concept van Jeugdland in de afgelopen jaren is veranderd, is het doel altijd hetzelfde gebleven: zoveel mogelijk kinderen in Alblasserdam een onvergetelijke zomervakantie bezorgen. Jeugdlandvoorzitter Annemarie van Dinteren weet als geen ander wat er allemaal bij komt kijken om dit doel te verwezenlijken, maar weet ook dat er gebouwd kan worden op veel enthousiaste vrijwilligers die hiervoor hun uiterste best gaan doen.

Onafhankelijke stichting

Tot 2020 was Jeugdland Alblasserdam een feestelijke activiteitenweek aan het einde van de zomervakantie. Daar kwam in de coronaperiode verandering in. Voorzitter Annemarie vertelt: “We hebben met Jeugdland het Zomerpaspoort Alblasserdam geïntroduceerd. Dit concept gaat dit jaar zijn vierde editie in en is dit jaar definitief overgedragen aan de gemeente. Hier zijn sport- cultuur- en natuurcoaches in dienst die de administratieve afhandelingen kunnen oppakken en de ruimte hebben om in de zomervakantie activiteiten te organiseren. Jeugdland zelf is gewoon een onafhankelijke stichting gebleven en als stichting bieden wij nu activiteiten aan binnen het concept zomerpaspoort. Op die manier hebben we minder vrijwilligers per dag nodig. Tot vier jaar geleden hadden we namelijk iedere dag 85 vrijwilligers nodig en dat is niet meer haalbaar. Wij zijn nog wel steeds op vrijwillige basis actief in de stuurgroep, samen met de scouting Alblasserdam, Het ABC-team en Natuurlijk Alblasserdam. Zo kunnen wij onze jarenlange expertise inzetten voor de organisatie en de communicatie via de sociale mediakanalen. Met het nieuwe Jeugdland kunnen we zes weken lang veel meer kinderen bedienen en is er ook meer variatie in de activiteiten.”

Nieuwe uitstraling en site

Bij de nieuwe, net iets andere rol die Jeugdland heeft gekregen, hoort ook een verfrissende uitstraling en een nieuwe website. “We zijn een nieuw tijdperk in gegaan en hebben sinds deze week ook een nieuwe huisstijl en een nieuwe website,” vertelt Annemarie. De voorzitter vervolgt: “We vinden het echt supertof dat designer Gerben Verhaar, die vroeger zelf in ons bestuur heeft gezeten, heeft aangeboden om de huisstijl te vernieuwen naar Jeugdland anno 2023. Het is een prachtige stijl geworden, die helemaal bij ons past. En dankzij Sander van den Ende van EndeOnline.nl uit Alblasserdam en een bijdrage van de SNS Bank is er ook een nieuwe website gerealiseerd, waarin de nieuwe huisstijl is verwerkt en waarmee al onze activiteiten heel overzichtelijk te vinden zijn.”

Mad Science show

De financiën komen uit gemeentelijke subsidie en bijdragen van sponsors, waaronder de SNS-stichting. Dit geld wordt besteed aan materialen en activiteiten die nodig zijn om de activiteiten van Jeugdland tot een succes te maken. Een vaste kern van 40 vrijwilligers zorgt er heel de zomer voor dat alle activiteiten op rolletjes lopen. Dit jaar is er ook een bijdrage uit het Ondernemersfonds. Jeugdlandvoorzitter Annemarie vertelt: “Met deze bijdrage wordt er een grote Mad Science show & Funstation in de sporthal op sportpark Molenzicht georganiseerd. Hiermee wordt ‘techniek’ gestimuleerd onder de jeugd. Wetenschap en techniek zijn belangrijk, nu en in de toekomst. Iets leren geeft voldoening en is leuk om te doen. Dat laten we kinderen die dag graag ervaren, om zo een bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling.” Voor deze activiteit is een Zomerpaspoort niet verplicht en kunnen kinderen uit de omgeving zich nu al op inschrijven. Er worden die dag zo’n 200 kinderen verwacht.

Ook in andere vakanties? 
In de komende periode wordt bij Jeugdland Alblasserdam ook gekeken naar mogelijkheden om vaker activiteiten voor kinderen te kunnen aanbieden. Tot nu toe ligt de concentratie op de zomervakantie. “Maar we zouden het ook heel leuk vinden om in de andere schoolvakanties iets voor kinderen te gaan organiseren. Het zijn nog toekomstplannen, maar we willen hier goed naar gaan kijken,” vertelt Annemarie.


De nieuwe huisstijl

Designer Gerben Verhaar en websitebouwer Sander van den Ende zijn blij dat zij een bijdrage hebben mogen leveren aan het (online) kleurrijk maken en houden van Jeugdland. De huisstijl is bedacht door Gerben. https://www.gerbengerrit.nl/ “Ik heb ooit toen ik 18 jaar was, inmiddels 24 jaar geleden, in het bestuur gezeten van Jeugdland en had heel erg de behoefte om een nieuwe stijl aan te bieden. Dus ik heb bij Jeugdland gevraagd: “Zou het geen goed idee zijn om de stijl wat op te frissen?” en dat is nu gebeurd. Jeugdland had een oud logo, maar wel een logo dat, doordat het heel basic was, ook heel krachtig was.”


Dynamischer 

Gerben vervolgt: “Als er vroeger posters in het dorp hingen, herkende je die meteen. Het Jeugdlandlogo was een groot zwart logo met de letters J en L; vaak afgedrukt op gekleurd papier. In de loop der jaren zijn er wel aanpassingen geweest en zijn bijvoorbeeld kleuren van sponsor SNS Bank ingevoegd in het logo. Nog weel later kwamen er meer kleuren en poppetjes in het logo en eigenlijk vond ik dat wel jammer. Ik kwam in contact met Dimphi van Amen van Jeugdland en we spraken over hoe Jeugdland ondersteunender en dynamischer is geworden en over de plannen om in de toekomst ook in de andere vakanties activiteiten voor kinderen te gaan organiseren. En zo groeide bij mij ook het idee voor een dynamische huisstijl. De nieuwe stijl is wat vlotter, maar wel gebaseerd op het oude logo. Ik heb in de nieuwe huisstijl veel kleur, illustraties en een handmatige, stiftachtige letter gebruikt. De kleur geel wordt ook veel gebruikt in de stijl, omdat dit een lekkere knalkleur is. De nieuwe uitstraling is dynamisch, los, opvallend en niet te strak.”

Werkende website
Sander van den Ende van https://www.endeonline.nl/ ging vervolgens aan de slag met het verwerken van de nieuwe huisstijl in een nieuwe website. Deze site is deels gesponsord. “Ik heb het nieuwe design verwerk naar een werkende website. Het was uiteindelijk nog wel een flinke klus om alles wat Gerben had bedacht goed te verwerken in de website. Ik vind het leuk dat ik dit voor Jeugdland mag doen, want in mijn jongere jaren kwam ik zelf ook vaak bij Jeugdland. Ik vind het goed wat Jeugdland voor Alblasserdam doet en hoop met de nieuwe site en een maandelijkse sponsoring van uren voor onderhoud ook mijn steentje te kunnen bijdragen aan Jeugdland.”

Online media

De huisstijl, de nieuwe website en de website vullen met content is tot stand gekomen onder de projectbegeleiding van Dimphi van Amen van Named https://named.pro/ Zij is verantwoordelijk voor de organisatie van de activiteiten van Jeugdland en de online media voor Jeugdland en het Zomerpaspoort.

Dankbaar

Wij zijn dankbaar voor de sponsoren en de inzet van Gerben, Sander en Dimphi voor het tot stand laten komen van deze vernieuwde huisstijl, inclusief nieuwe website. Het voelt weer als een frisse start van de zomer. We bestaan bijna 60 jaar en we vinden het belangrijk om te blijven vernieuwen en mee te gaan met de tijd.